Advertising

Sunday 22 January 2012

Betul Tinggi : Menara yang tertinggi didunia

Menara ini adalah menara yang terletak di Dubai


Menara ini diberi nama 'Burj Khalifa' atau pun Menara Khalifa. Burj Khalifa ini berketinggian 829.84m ataupun 2,723kaki. Pembinaannya bermula pada 21 Sept 2004 dengan kerangka luarnya siap pada 1 Oct 2009. Burj Khalifa ini mula beroperasi pada 4 Jan 2010. Senibina dan kejuruteraan menara ini dipersembahkan oleh Skidmore, Ownings dan Merrill daripada Chicago, bersama dengan Adrian Smith sebagai ketua arkitek, manakala Bill Baker adalah sebagai ketua kejuruteraan kerangka. Primary kontraktornya ialah Samsung C&T daripada Korea Selatan. Burj Khalifa ini menelan belanja sebanyak USD1.5Billion. Ini Billion bukan Juta! Huhhhh!!

Burj Khalifa ini masih tiada lagi yang mampu menandingi ketinggiannya kerana menara kedua tertinggi di dunia ialah di New York iaitu Freedom Tower yang berketinggian 1500 kaki. Menara Petronas kini telah berada di tangga ke-5 menara tertinggi di dunia. Walaupun ke-5 aku tetap bangga kerana bukan senang nak bina bangunan yang tinggi lampai macam ini dan ia menelan berjuta-juta Ringgit untuk menyempurnakannya. Good Job Malaysia.







3 comments:

  1. boring bodoh !!!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas komen yang bernas. 2nd time awak datang and terasa boring lagi, saya rasa awak tak perlu dah datang kat blog ni lagi.thanxs yaww =))

    ReplyDelete
  3. fakta menarik dikatakan boring..inilah pengetahuan am yang mesti kita ada...apalah???

    ReplyDelete